تبادل انرژی ایران: خطر چیست؟
نوشته شده توسط : Mihayloo

از زمان تحریم های ایالات متحده علیه بخش انرژی ایران ، دولت ایران به دنبال راه های خلاقانه تر برای حفظ سهم در بازارهای انرژی منطقه ای و جهانی برای کاهش سقوط اقتصادی رویارویی خود با ایالات متحده است. اینگونه است که کمیسیون انرژی مجمع مشورتی اسلامی به ایده ایجاد بورس نفتی برای تشویق بخش خصوصی برای ادامه فعالیت با ایران رسید.

در طول دولت اوباما ، ایران از مفهوم مبادلات انرژی برای حفظ سهم خود در بازار نفت و افزایش درآمد ارزی استفاده کرد. با این حال ، این امر باعث شد تا کشور به لطف اختلافات پرداختی ، امور مالی را از دست بدهد.

ارائه وعده های خود

طرح مبادله انرژی مزایای بسیاری را برای کشور دارد ، یعنی کاهش تحریم ها و شفافیت در فروش نفت. با اجرای این قانون ، دولت توانست با کمک بخش خصوصی و همچنین سایر ظرفیت های موجود در کشور ، بازار جدیدی را برای فروش نفت داخلی ایجاد کند تا نفت را به مشتریان خارجی سنتی بفروشد. حداکثر استفاده از قدرت رسمی بازار ، انعطاف پذیری قیمت و رعایت شرایط عرضه و تقاضا باعث شده است که ایران نفت خام ایران را در مبادله انرژی صادر کند ، که این یک سیگنال مهم برای حفظ موقعیت صادرات ایران در بازارهای جهانی است.

این تجربه نشان دهنده توانایی ایران در حفظ بازارهای صادراتی و تنوع شرایط فروش با وجود محدودیت ها است - به شرط آنکه انعطاف پذیری قیمت در یک بازار رسمی و شفاف ایجاد شود. آنچه در این زمینه مهم است باید اهمیت قیمت پیشنهادی در بازارهای صادراتی باشد. خریداران هنوز هم باید برای خرید نفت خام از ایران آماده باشند و با انعطاف پذیری بازار صادرات مبادله انرژی ، حجم صادرات نفت خام از این سکو باید تشدید شود.

تخفیف های ویژه ای که به خریداران مانند هند ارائه می شود ، یک استراتژی دیگر برای حفظ سهم ایران در بازارهای مختلف ، در کنار سایر استراتژی هایی مانند بیمه شخصی تانکر برای حمل و نقل محموله های نفتی به مصرف کنندگان ارائه داده است.

اهداف نفت ایران

این که آیا هدف قرار دادن عرضه روزانه یک میلیون بشکه نفت در بازار انرژی حاصل می شود ، لازم به ذکر است که هیچ توانایی فناوری بالایی در ایران وجود ندارد و انتظار می رود دولت با حمایت از سرمایه گذاری ظرفیت پردازش را افزایش دهدپالایشگاه های کوچک

تأمین نفت خام و فرآورده های نفتی از طریق بورس و تأمین وجود پالایشگاه های خارجی و خریداران این محصولات می تواند علاوه بر افزایش تعداد مشارکت کنندگان ، شرایط و ثبات فروش نفت و فرآورده های نفتی را بهبود بخشد. در کشور.

تعیین خط پایین

قیمت نفت در بازار انرژی باید با مکانیسم عرضه و تقاضا بازار تعیین شود. تغییر در این روش قیمت گذاری از نظر بوروکراسی باعث ایجاد ابهام زیادی در مورد قیمت گذاری روغن در بورس انرژی شده است. با این وجود ، به نظر می رسد امید به ایجاد بورس اوراق بهادار پس از 17 سال از طریق مبادله انرژی وجود دارد و حتی تحت تأثیر این امیدها ، برخی از سرمایه گذاران خارجی معاملات معاملات را آغاز کرده اند و در انتظار شروع معاملات نفت هستند.

در آخرین دوره تحریم ها ، یکی از موانع تأمین جسمی در رابطه با مبادله ارز رخ داد. وزارت نفت محصولات اصلی خود را در مبادلات صادرات مبادله انرژی ارائه می دهد. با این حال ، این مشکل تاکنون بحث در مورد نقل و انتقالات ارز بوده است. پیش از این ، نفت خام به پالایشگاه های داخلی مبادله انرژی عرضه می شد.

وی گفت: "با گذشت سالها ، ما با مقاومت داخلی در برابر تأمین نفت در مبادله انرژی روبرو شده ایم ، زیرا علاقه های کمی در ارتباط با شفافیت تأمین نفت وجود دارد. با این حال ، اکنون وزارت نفت ، اقتصاد و بورس اوراق بهادار بوردارد برای دستیابی به نتایج بسیار تلاش می کنند. "

بر این اساس ، علی آدیانی ، عضو کمیسیون انرژی پارلمان ، ادعا می کند که مقدار کمی از نفت خام که در سال 2012 به بازار سهام عرضه می شود ، به دلیل عدم وجود ظرفیت برای بخش خصوصی ، عدم موفقیت بوده است. با این حال ، اکنون با تأسیس کنسرسیوم ها ، او معتقد است که می توان سهام نفت خوبی را تهیه کرد.

سرمایه گذاری خارجی

لازم به ذکر است که از شرکت های خارجی نیز برای خرید نفت در مبادلات انرژی ایران دعوت شده اند. ایران نیاز به ایجاد مکانیسم رقابتی برای مبادلات انرژی دارد ، که توسط شرکت های خارجی می توانند برای ارزش گذاری برای ایران ، نفت را در ایران بپردازند ، اما مکانیسم عرضه به گونه ای خواهد بود که بنادر یا پالایشگاه های اصلی نفت را به بخش خصوصی تحویل داده و اعلام می شوندتوسط فروشندگان در بنادر با قیمت مشخص.

مسائل دیگری نیز در افق است، مانند این واقعیت که انواع مختلف روغن بر اساس IPU های مختلف است. مقدار گوگرد، کربن و سرب موجود در آن؛کدام کشورها در کدام محصولات تخصص دارند. و عوامل تعیین کننده قیمت - از جمله.

نتیجه مثبت این سازوکار کاهش فشار بر دولت و با توجه به تحریم نشدن بخش خصوصی، کمک به بهبود گردش سرمایه در این بخش با تامین مالی بخشی از تقاضا خواهد بود. انتظار می رود کشورهای همسایه ارز مورد نیاز ایران را تامین کنند.

بخش دولتی و خصوصی

دولت باید از یک سال پیش روند انتقال بخشی از فعالیت های خود را به بخش خصوصی آغاز می کرد. در گام اول، دولت باید بین بخش خصوصی واقعی و کسانی که به نام بخش خصوصی می آیند مانند بابک زنجانی تمایز قائل شود. در واقع، تعیین مالکیت کنسرسیوم ها مهم است و دولت باید در موفقیت بخش خصوصی به آنها اعتماد کند.

ایران مشتاق ثمرات بالقوه این پروژه است و امیدوار است از بورس انرژی خود برای دور زدن تحریم ها استفاده کند، اما به گفته مدیرعامل بورس انرژی، با اشاره به مسائل محوری بورس تهران و گمانه زنی ها در مورد عرضه نفت خام دربورس می پرسد چگونه می خواهیم یک سیستم نرم افزاری جدید برای معاملات آتی نفت ایجاد کنیم؟

بسیاری از کارشناسان انرژی معتقدند که اگر وزارت نفت بپذیرد نفت را با قیمت های پایین تر، به قصد فرمان گرفتن و خارج از مکانیزم متعارف عرضه و تقاضا عرضه کند، کارکرد اصلی بورس زیر سوال رفته و باید آن را شکست خورده تلقی کرد. پروژهاز سوی دیگر، برخی کارشناسان صنعت نفت معتقدند عرضه نفت خام در بورس باید به صادرات نفت کشور کمک کند.

پس تا زمانی که نفت خام در بازارهای مصرف جهانی مشتری وجود دارد و می‌تواند از طریق فروش نفت به قیمت برای کشور درآمد داشته باشد، چرا باید با قیمت‌های پایین‌تر به خریداران سهام عرضه شود؟





:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: